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次のブッダ

―The Next Buddha―

 

2500年前、釈迦牟尼仏陀は、次に現れるブッダを『愛のブッダ』を意味する弥勒菩薩と呼ぶことを宣言しました。私は弥勒菩薩はただ一人の個人ではなく、共同体になるだろうと考えています。

 

私たちが時代の不健全なあり方を耐え抜くために、優れたコミュニティが必要とされています。マインドフルに生きることが私たちを守り、平和へと向かうことを助けるのです。実践する仲間の助けがあれば、平和は実現可能なものになり得るのです。

 

あなたを支えてくれるサンガがあれば、あなたの菩提心を養うことは易しくなります。あなたを理解してくれる人や、あなたに生きたダルマを実践するよう励ましてくれる人が誰もいなかったら、実践しようとするあなたの熱意はしぼんでしまうでしょう。あなたのサンガ──家族と友達、仲間の実践者たち──とは、土壌であり、あなたは種なのです。いくら勢力旺盛な種であっても、土壌によって養分を与えられなければ、あなたの種は枯れてしまうでしょう。良いサンガが実践には不可欠なのです。どうか良いサンガを見つけるか、つくり出すことを手伝ってください。

 

ブッダとダルマとサンガは仏教における三つの至宝であり、このうちでもっとも重要なのはサンガです。サンガはブッダとダルマを含むものです。良い先生は大事ですが、成功するための主な材料とは、共に実践する姉妹たちであり、兄弟たちなのです。自分自身を部屋に閉じ込めていては、悟りを得ることはできません。変容とは、あなた自身が触れられてはじめて可能になるのです。

 

地面に触れてみると、大地の動じることのない安定感が感じとれ、自信を覚えます。太陽の光、空気、木々の絶え間ない安定性を観察していると、来る日も来る日も太陽が昇り、そこにあり続ける空気と木々の存在を信頼していいのだと分かります。家を建てるにはしっかりとした土壌の上に建てることが必要です。安定していて、自分が信頼のおける実践仲間を選ぶ必要があります。サンガを拠り所にするとは、共にマインドフルネスを実践する安定した仲間の共同体に信頼を置くことを意味するのです。

 

 

集中的な修行は必要ありません──人々が幸せで、日々の瞬間を深く生きているサンガにいるだけで十分なのです。一人一人が座ったり、歩いたり、食事したり、作業したり、ほほ笑んでいる様子がインスピレーションの源となって、無理をしなくても変容は起きていくのです。

 

もし問題に悩まされている人がいても、良いサンガの中に身を置けば、変容をもたらすには充分なのです。欧米の実践コミュニティも、家族のようにできると理想的ですね。アジアのサンガでは、お互いをダルマのお兄さんやダルマの妹、ダルマの叔父さんやダルマの叔母さんと呼び合い、そして先生をダルマの父や母と呼んでいます。実践コミュニティでは、こうした家族的な友愛が私たちの実践を育むために必要なのです。

 

あなたが菩提心、つまり数多くの生きとし生けるものの幸福のために、ダルマの実践に身を捧げたいという強い願いによって突き動かされているなら、それがあなたにとって必要なすべてです。菩提心とはあなたの中の力の源泉なのです。

 

 

あなたが誰かのためにできる最上のこととは、その人が自分自身の中にある菩提心に触れるのを助けることなのです。菩提心の種とはすでにそこにあります;ただその種に水やりして命を吹き込むかどうかだけなのです。菩提心を守り育てるのにもっとも重要な方法の一つとは、良いサンガを見つけることです。あなたにとって、喜びに満ちていて、実践し、助けようとする強い願いが息づいたサンガがあれば、あなたは菩薩として成熟していくでしょう。

 

 

 

ーティク・ナット・ハン

 

サンガ・ファミリーたちからの贈り物。タイ北部のMarcからめずらしい“サンシャイン・フラワー”とプランテーションで育てたパイナップル、神戸のみずきさんから須磨離宮公園のバラ、鎌倉のKanakoのシャクヤク、そして創設40周年を迎えているフランス・プラムヴィレッジの6月リトリートに今参加している、フランス、カナダ、香港、オーストラリア出身のKanakoの昔からの実践仲間の様子。今では全員がOIメンバーと出家者のシスターになっています。そして一緒に冬安吾や6月リトリートを過ごした懐かしい宿舎の内部や物干し場からの田園風景も。 Recent offerings from our  Sangha family. "Sunshine Flowers" and a pineapple from Marc's plantation in Northern Thailand,  pink roses from Mizuki in Kobe, and a peony from Kanako in Kamakura, and Kanako's old dharma sisters from France, Canada, Hong Khong and Australia, who are now all OI members, or a monastic sister in Plum Village, France where they are celebrating 40th anniversary since its establishment. Some are from inside the dorm, where they stayed winter retreat and June retreat together, and the view from the backyard.

The Next Buddha

Two thousand five hundred years ago, Shakyamuni Buddha proclaimed that the next Buddha will be named Maitreya, the “Buddha of Love.” I think Maitreya Buddha may be a community and not just an individual. A good community is needed to help us resist the unwholesome ways of our time. Mindful living protects us and helps us go in the direction of peace. With the support of friends in the practice, peace has a chance. If you have a supportive Sangha, it’s easy to nourish your bodhicitta. If you don’t have anyone who understands you, who encourages you in the practice of the living Dharma, your desire to practice may wither. Your Sangha—family, friends, and copractitioners—is the soil, and you are the seed. No matter how vigorous the seed is, if the soil does not provide nourishment, your seed will die. A good Sangha is crucial for the practice. Please find a good Sangha or help create one. Buddha, Dharma, and Sangha are three precious jewels in Buddhism, and the most important of these is Sangha. The Sangha contains the Buddha and the Dharma. A good teacher is important, but sisters and brothers in the practice are the main ingredient for success. You cannot achieve enlightenment by locking yourself in your room. Transformation is possible only when you are in touch. When you touch the ground, you can feel the stability of the earth and feel confident. When you observe the steadiness of the sunshine, the air, and the trees, you know that you can count on the sun to rise each day and the air and the trees to be there. When you build a house, you build it on solid ground. You need to choose friends in the practice who are stable, on whom you can rely. Taking refuge in the Sangha means putting your trust in a community of solid members who practice mindfulness together. You do not have to practice intensively—just being in a Sangha where people are happy, living deeply the moments of their days, is enough. Each person’s way of sitting, walking, eating, working, and smiling is a source of inspiration; and transformation takes place without effort. If someone who is troubled is placed in a good Sangha, just being there is enough to bring about a transformation. I hope communities of practice in the West will organize themselves as families. In Asian Sanghas, we address each other as Dharma brother, Dharma sister, Dharma aunt, or Dharma uncle, and we call our teacher Dharma father or Dharma mother. A practice community needs that kind of familial brotherhood to nourish our practice. When you are animated by bodhicitta, the strong desire to devote yourself to the practice of the Dharma for the well-being of many beings, that is all you need. Bodhicitta is a source of power within you. The best thing you can do for others is to help them touch the bodhicitta in themselves. The seed of bodhicitta is there; it’s a matter of watering that seed and bringing it to life. One of the most important ways to nourish and protect bodhicitta is to find a good Sangha. If you have a Sangha that is joyful, animated by the desire to practice and help, you will mature as a bodhisattva. 

 

-Thich Nhat Hanh